Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Inside Interieurbouw – versie 2022

1.    Definities

1.    Inside Interieurprojecten B.V., gevestigd te Veenendaal, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 97648361.

2.    Opdrachtgever: iedere natuurlijk en/of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat met betrekking tot koop, aanneming en/of het leveren van diensten.

3.    Consument: een Opdrachtgever, zijnde een natuurlijk persoon niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf.

4.    Overeenkomst: het geheel van afspraken tussen Inside Interieurbouw enerzijds en Opdrachtgever anderzijds.

5.    Werk: het in opdracht van Opdrachtgever door Inside Interieurbouw te realiseren werk, zoals plaatsing van een badkamer, keuken het ontwerp hiervan en (algemene) installatiewerkzaamheden.

6.    Schriftelijk: schriftelijke vastlegging, waaronder ook begrepen per e-mail of via een ander elektronisch communicatiemiddel waarmee communicatie kan worden vastgelegd en bewaard.

2.    Toepasselijkheid

1.    Deze AV zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen en overeenkomsten tussen Inside Interieurbouw en een Opdrachtgever.

2.    Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

3.    Overeenkomsten en offertes

1.    Alle aanbiedingen van Inside Interieurbouw zijn vrijblijvend, ook indien zij een termijn voor aanvaarding of geldigheidsduur bevatten. Tenzij anders bepaald is een offerte maximaal 30 dagen geldig.  Inside Interieurbouw is te allen tijde bevoegd een aanbod te herroepen.

2.    Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat Inside Interieurbouw een door Opdrachtgever ondertekende offerte heeft ontvangen en Opdrachtgever de eerste betalingstermijn heeft voldaan, dan wel nadat Inside Interieurbouw met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen of nadat Inside Interieurbouw de overeenkomst schriftelijk heeft bevestigd.

3.    Indien de aanvaarding door Opdrachtgever op ondergeschikte punten afwijkt van het aanbod van Inside Interieurbouw, is Inside Interieurbouw daar niet aan gebonden. 

4.    In catalogi, afbeeldingen, tekeningen, maat- en gewichtsopgaven e.d. vermelde gegevens zijn niet bindend en zijn geen onderdeel van de overeenkomst tussen partijen maar dienen slechts ter illustratie van mogelijke ontwerpen.

5.    Kennelijke fouten of vergissingen op de website en in brochures, aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, publicaties of (digitale) weergaves van Inside Interieurbouw binden hem ook niet en dienen ter indicatie van een ontwerp.

6.    Tenzij anders overeengekomen factureert Inside Interieurbouw zijn diensten op basis van het dan geldende uurtarief, te vermeerderen met eventuele met de uitvoering van de opdracht samenhangende kosten en reistijd en te vermeerderen met een vergoeding voor de geleverde zaken.

4.    Verplichtingen Inside Interieurbouw

1.    Inside Interieurbouw zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.

2.    Inside Interieurbouw is bevoegd (onderdelen van) het Werk door (zelfstandige) hulppersonen te laten verrichten.

3.    Inside Interieurbouw is niet verplicht te contracteren met een door Opdrachtgever aangegeven hulppersoon, indien Inside Interieurbouw de contractvoorwaarden van deze hulppersoon niet wenst te accepteren.

4.    Inside Interieurbouw is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Inside Interieurbouw is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Inside Interieurbouw kenbaar behoorde te zijn.

5.    Inside Interieurbouw is gerechtigd fasen of elementen ter toetsing of goedkeuring aan de Opdrachtgever voor te leggen.

5.    Verplichtingen Opdrachtgever

1.    De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Inside Interieurbouw tijdig beschikt over:

a.    alle informatie waarover Opdrachtgever beschikt, voor zover dit nodig is om het Werk en/of ontwerp en eventueel onderhoud te realiseren;

b.    het de plaats waar het Werk moet worden gerealiseerd, vrij van obstakels, afval, asbest, verborgen zaken en goed toegankelijk en berijdbaar voor de benodigde aanvoer van materialen, kranen en overige zaken; en

c.    de kosteloze aanwezigheid van bouwstroom- en water;

d.    de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of toestemmingen;

e.    alle gegevens (zoals maatvoeringen) en/of goederen, waarvan Inside Interieurbouw aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst.

f.     Opdrachtgever draagt er zorg voor dat er geen andere werkzaamheden plaatsvinden in de ruimte waar Inside Interieurbouw zijn werkzaamheden moet verrichten;

g.    Opdrachtgever zorgt dat de installatiepunten, de leidingen, en de lozingen aanwezig zijn conform de tekening van Inside Interieurbouw.

2.    Indien aan bovenstaande niet of niet tijdig is voldaan, heeft Inside Interieurbouw het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. In elk geval zal de oplevertermijn met de duur van de vertraging worden verlengd.

3.    Opdrachtgever vrijwaart Inside Interieurbouw voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.

4.    Indien Opdrachtgever levering van goederen aan Inside Interieurbouw voorschrijft, is Opdrachtgever ervoor verantwoordelijk wanneer die goederen functioneel ongeschikt zijn. Hiervan is sprake als ze naar hun aard niet geschikt zijn voor het doel waarvoor ze blijkens de overeenkomst bestemd zijn.

5.    Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen. 

6.    Opdrachtgever mag, behoudens schriftelijke goedkeuring van Inside Interieurbouw zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst noch geheel noch gedeeltelijk aan een ander overdragen.

7.    Onverminderd het in artikel 13 bepaalde geldt dat alle onderdelen van het Werk (inclusief bijbehorende zaken), gereedschappen, hulpmiddelen en overige zaken die zich op het terrein van Opdrachtgever bevinden voor risico van Opdrachtgever komen. Opdrachtgever is ter zake verplicht een deugdelijke verzekering met een gebruikelijke dekking af te sluiten.

6.    Vergunningen

1.    Tenzij anders overeengekomen draagt Opdrachtgever zorg voor alle vergunningen, ontheffingen, beschikkingen en toestemmingen.

2.    Indien is overeengekomen dat Inside Interieurbouw zorgdraagt voor de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of toestemmingen, is Opdrachtgever verplicht Inside Interieurbouw alle benodigde medewerking te verlenen ter verkrijging hiervan. Het risico blijft bij Opdrachtgever.

3.    Indien een vergunning, ontheffing, beschikking of toestemming redelijkerwijs niet wordt verleend of niet tijdig is of zal worden verleend, zullen partijen met elkaar overleggen en zo nodig de overeenkomst wijzigingen of ontbinden. In geval van ontbinding is artikel 12 lid 3 van toepassing.  

4.    Inside Interieurbouw is niet aansprakelijk voor de gevolgen van (bodem) verontreiniging die tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wordt aangetroffen op of in het terrein.   

7.    Ontwerpen, tekeningen en schetsen

1.    Eventuele schetsen, ontwerpen, tekeningen etc. worden door Opdrachtgever geacht te zijn goedgekeurd indien deze door Inside Interieurbouw aan Opdrachtgever zijn verstrekt en Opdrachtgever niet binnen 7 na verzending door Opdrachtgever schriftelijk zijn bezwaren kenbaar heeft gemaakt aan Inside Interieurbouw.

2.    Alle tekeningen, modellen, schetsen en ontwerpen die aan de Opdrachtgever zijn verstrekt dienen uitsluitend om een aanduiding te geven van het te realiseren Werk, zonder dat deze daar daadwerkelijk aan hoeft te beantwoorden.   

8.    Prijsstijgingen en meerwerk

1.    Inside Interieurbouw mag prijsstijgingen doorrekenen indien zij aannemelijk kan maken dat zich tussen het moment van aanbieding en uitvoering van de overeenkomst prijsstijgingen van 5% of meer, van één of meer materialen of diensten, hebben voorgedaan.

2.    Indien de prijsstijging meer dan 10% bedraagt heeft Opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden. De Opdrachtgever heeft geen recht op ontbinding indien die prijsstijging zich voordoet na drie maanden na de offertedatum. Artikel 12 lid 3 is van toepassing. 

3.    Voor prijsverhogingen bij een Consument geldt:

–      Prijsverhogingen door BTW-verhogingen en andere wettelijke maatregelen kunnen altijd worden doorberekend.

–      Andere prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn toegestaan, in welk geval de Consument de gerechtigd is de overeenkomst te ontbinden.

4.    Meerwerk kan door Inside Interieurbouw steeds direct in rekening worden gebracht. Meerwerk kan in ieder geval in rekening worden gebracht in elk van de volgende gevallen:

–       Wijziging in de opdracht en/of de voorwaarden van de uitvoering van het werk;

–       Afwijkingen van geschatte hoeveelheden;

–       Afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden;

–       Afwijkingen van de bedragen van stelposten;

–       Na overleg met Opdrachtgever;

9.    Termijnen en onwerkbare dagen

1.    Een eventuele overeengekomen oplevertermijn is uitsluitend bedoeld ter indicatie. Inside Interieurbouw is te allen tijde bevoegd deze termijn met een redelijke termijn te verlengen.

2.    De oplevertermijn wordt automatisch verlengd met de periode waarin: sprake is van overmacht, Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, sprake is van onwerkbare dagen, sprake is van voor rekening van Opdrachtgever komende omstandigheden, als gevolg van meerwerk en/of in andere gevallen waardoor van Inside Interieurbouw niet gevergd kan worden het Werk binnen de overeengekomen oplevertermijn op te leveren.

3.    Onder onwerkbare dagen wordt verstaan: een kalenderdag, niet zijnde een zaterdag, zondag, nationale feestdag (of daaraan gelijk te stellen dag), collectieve vakantiedagen en/of dagen waarop door (weers)omstandigheden geen of slechts voor minder dan 5 uur (binnen de normale werktijden) werkzaamheden kunnen worden verricht.

10.  Opneming en oplevering

1.    De opneming van het Werk vindt plaats op aangeven van Inside Interieurbouw. Datum en tijdstip van de opneming worden aan Opdrachtgever ten minste drie dagen van tevoren meegedeeld.

2.    Opneming kan door Inside Interieurbouw worden uitgesteld indien Opdrachtgever zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig is nagekomen.

3.    Nadat het Werk is opgenomen, deelt de Opdrachtgever binnen zeven dagen aan Inside Interieurbouw mee of het Werk al dan niet is goedgekeurd, met opgave van de eventueel resterende kleine gebreken. Na deze 7 dagen kan Opdrachtgever niet meer reclameren.

4.    Kleine gebreken die gevoeglijk binnen dertig dagen kunnen worden hersteld zullen geen reden geven tot onthouding van goedkeuring, mits zij aan een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.

5.    Neemt Opdrachtgever niet tijdig op en/of geeft hij niet tijdig de goedkeuring danwel afkeuring met opgave van gebreken, wordt het Werk geacht op de zevende dag na de geplande opneming te zijn goedgekeurd.

6.    De dag waarop het Werk is of geacht wordt te zijn goedgekeurd, geldt als de dag waarop het Werk als opgeleverd wordt beschouwd.

7.    Indien een onderhoudstermijn is overeengekomen gaat deze termijn in onmiddellijk na de dag waarop het Werk als opgeleverd wordt beschouwd.

8.    Indien (een onderdeel van) het Werk gebrekkig is, zal Inside Interieurbouw zich inspannen het gebrek binnen bekwame tijd te herstellen dan/wel het gebrekkige onderdeel te vervangen. Indien herstel/vervanging redelijkerwijze niet van Inside Interieurbouw gevergd kan worden, is Inside Interieurbouw gerechtigd in plaats van vervanging/herstel aan Opdrachtgever het aankoopbedrag van het te vervangen/herstellen onderdeel te vergoeden, tot meer is Inside Interieurbouw niet gehouden.

11.  Overmacht

1.    Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van overmacht.

2.    Onder overmacht wordt ten aanzien van Inside Interieurbouw onder andere verstaan: werkstakingen, arbeidsongeschiktheid van personeelsleden en/of ondergeschikten, pandemie, leveringsproblemen bij leveranciers, ict-storingen.

3.    Inside Interieurbouw heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Inside Interieurbouw zijn verbintenis had moeten nakomen.

4.    Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder ongedaanmakingsverplichting en zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij ter zake de ontbinding. Artikel 12 lid 3 is van toepassing.

12.  Beëindiging, opschorting en ontbinding

1.    Inside Interieurbouw is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, op grond van de wettelijke bepalingen, alsmede indien Opdrachtgever weigert voldoende zekerheid te voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst.

2.    Voorts is Inside Interieurbouw bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

3.    Indien Opdrachtgever de overeenkomst ontbindt of opzegt heeft Inside Interieurbouw jegens Opdrachtgever aanspraak op:

a.    Een vergoeding van de in de overeenkomst vastgelegde prijs, berekend naar de stand van de werkzaamheden op het moment van ontbinding of opzegging; en

b.    Een vergoeding van 5% van het resterende deel van de in de overeenkomst vastgelegde prijs plus meerwerk die de Opdrachtgever verschuldigd zou zijn geweest bij volledige uitvoering van de werkzaamheden; en

c.    Een vergoeding van alle gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die Inside Interieurbouw op het tijdstip van ontbinding of opzegging reeds is aangegaan met het oog op de uitvoering van de overeenkomst.

4.    Indien de verder uitvoering van de werkzaamheden na opschorting door Inside Interieurbouw onmogelijk is geworden en/of is bemoeilijkt, dan is Inside Interieurbouw daarvoor niet aansprakelijk.

13.  Eigendomsvoorbehoud

1.    Alle door Inside Interieurbouw geleverde zaken, het Werk en alle daartoe behorende zaken worden pas eigendom van Opdrachtgever indien aan alle verplichtingen jegens Inside Interieurbouw heeft voldaan.

2.    Indien derden beslagleggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan/wel daar rechten op willen vestigen is de Opdrachtgever ertoe gehouden Inside Interieurbouw daarover zo spoedig mogelijk te informeren.

3.    Inside Interieurbouw is ertoe gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten, c.q. het Werk en overige goederen (van de Opdrachtgever) onder zich te houden c.q. niet af te geven en/of over te dragen aan Opdrachtgever indien Opdrachtgever haar verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst niet (tijdig) of niet volledig nakomt.

4.    Voor het geval dat Inside Interieurbouw haar eigendomsrechten wil uitoefenen geeft de Opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan Inside Interieurbouw of door Inside Interieurbouw aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Inside Interieurbouw zich bevinden en die zaken mee terug te nemen.

14.  Kwaliteit en garanties

1.    Tenzij uitdrukkelijk overeengekomen geeft Inside Interieurbouw geen garanties op de door haar geleverde diensten en producten en gerealiseerde Werken.

2.    De (digitale) modellen, afbeeldingen, tekeningen en maten, die bij de offertes gevoegd, getoond of medegedeeld zijn, geven slechts een algemene voorstelling van de aangeboden keuken/badkamer. Wijzigingen in constructie, waardoor de werkelijke uitvoering enigszins afwijkt van bedoelde modellen, afbeeldingen of maten, maar waardoor geen wezenlijke wijziging wordt gebracht in de technische en/of esthetische uitvoering/kwaliteit van de opdracht, verplichten Inside Interieurbouw niet tot enige vergoeding.

3.    Inside Interieurbouw kan niet gehouden worden aan garanties van derde partijen (zoals leveranciers van bijvoorbeeld keuken- of witgoed apparatuur). Opdrachtgever dient zich in die gevallen tot de partij die de garantie heeft afgegeven.

4.    Eventuele garanties gegeven door Inside Interieurbouw hebben uitsluitend betrekking op het deugdelijke functioneren en/of het technisch functioneren van het onderdeel of de zaak waar de garantie betrekking op heeft.

5.    De garantietermijn gaat in op de datum waarop het Werk is opgeleverd.

6.    Een door Inside Interieurbouw verstrekte garantie geeft uitsluitend recht op kosteloze reparatie van een defect onderdeel van het Werk en/of vervanging daarvan, te bepalen door Inside Interieurbouw. Het schenden van een garantie geeft in geen geval recht op schadevergoeding.

7.    Op gerepareerde/vervangen onderdelen wordt niet opnieuw garantie verleend. Voor zover herstel/vervanging niet mogelijk is, redelijkerwijze niet van Inside Interieurbouw gevergd kan worden of anderszins niet in de rede ligt kan Inside Interieurbouw besluiten een vervangende schadevergoeding te betalen.

8.    Het recht op garantie vervalt indien en/of zodra Opdrachtgever:

a.    Niet binnen 14 dagen na ontdekking van het gebrek heeft gereclameerd (geldt niet voor Consumenten);

b.    zijn verplichtingen jegens Inside Interieurbouw niet (geheel) of niet tijdig is nagekomen.

c.    de door Inside Interieurbouw of een derde verstrekte instructies, aanwijzingen, voorschriften etc. betreffende installatie, ingebruikneming, gebruik, veiligheid, milieu etc. niet (volledig) in acht heeft genomen;

d.    de zaak onjuist heeft gebruik en/of misbruikt, en/of er sprake is van een ongeval.

9.    Van iedere garantie of aanspraak wegens een gebrek is uitgesloten:

a.    Krasbestendigheid, hittebestendigheid en bestendigheid tegen agressieve stoffen van aanrechtbladen;

b.    Scheurvorming en/of krimp die het gevolg of mede het gevolg is van droog- en verhar­dingskrimp van het materiaal of van invloeden van buitenaf, tenzij deze scheurvorming en/of krimp afbreuk doet aan de degelijkheid van de constructie;

c.    Inventaris, legplanken, stoffering en meubilering en keukenapparatuur voor zover deze apparatuur niet ingevolge deze voorwaarden is vereist en/of voor zover niet elders in deze voorwaarden ter zake een garantie wordt vereist;

d.    Normale verkleuring, oppervlakteverwering en vlekvorming van materialen;

e.    Tocht welke uitsluitend het gevolg is van technisch vereiste ventilatie;

f.     Condensvorming en de schadelijke gevolgen ervan, voor zover niet veroor­zaakt door een technisch onjuiste constructie;

g.    Kromtrekken van beweegbare delen in binnen- en buitenkozijnen voor zover er van 10 mm of minder verschil ten opzichte van de loodlijn sprake is, echter onverminderd het herstel van hinderlijke gevolgen van dit kromtrekken;

h.    Schaden die het gevolg zijn van externe omstandigheden (bijvoorbeeld: brand, overstroming, aardbeving etc.);

i.     Gebreken en schade, die het gevolg zijn van het niet op de juiste wijze onderhouden van het Werk;

j.     Gebreken en materialen, constructies en indeling van het werk die niet onder de verant­woordelijkheid van Inside Interieurbouw zijn toegepast en/of gerealiseerd, alsmede gebreken en/of schaden die daarvan, en/of van de werkzaamheden welke niet onder de verantwoordelijkheid van de Inside Interieurbouw zijn verricht;

k.    Esthetische kwesties;

l.     Onbehandeld hout dat blootgesteld wordt aan weersinvloeden;

m.   Gegrond hout dat niet door verkrijger binnen 3 maanden is afgeschilderd met voldoende laagdikte;

n.    Kleine afwijkingen in kleur, maat, soort of uitvoering.

15.  Wijzigingen van de overeenkomst

1.    De Opdrachtgever is gerechtigd om wijzigingen aan Inside Interieurbouw op te dragen. Inside Interieurbouw zal daarbij zo veel als mogelijk is aangeven of een wijziging meer- of minderwerk met zich mee brengt.

2.    Inside Interieurbouw is niet verplicht een door Opdrachtgever opgedragen wijziging uit te voeren indien:

a.    de wijziging niet schriftelijk is opgedragen; of

b.    de uitvoering van de wijziging een naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare verstoring van de werkzaamheden tot gevolg zou hebben; of

c.    de uitvoering van de wijziging tot gevolg zou hebben dat Inside Interieurbouw zou worden verplicht tot werkzaamheden die zijn technische kennis en/of capaciteit te boven gaan; of

d.    de uitvoering van de wijziging voor Inside Interieurbouw naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, gelet op de wederzijdse belangen, onaanvaardbaar zou zijn.

3.    Indien Inside Interieurbouw weigert een opgedragen wijziging uit te voeren, zal zij dit zo spoedig mogelijk aan de Opdrachtgever meedelen.

4.    Inside Interieurbouw is gerechtigd documenten of werkzaamheden te wijzigingen, voor zover het resultaat ervan beantwoord aan de bepalingen van de overeenkomst.

5.    Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen en/of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

6.    Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd en/of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Inside Interieurbouw zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. Opdrachtgever wordt geacht alsdan in te stemmen met de termijnverlenging.

7.    Wijzigingen in de overeenkomst kunnen tot gevolg hebben dat overeengekomen termijnen door Inside Interieurbouw worden overschreden. Opdrachtgever heeft in dat geval geen recht op opschorting, schadevergoeding, opzegging of ontbinding.

16.  Betaling en facturatie

1.    Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.

2.    Artikel 16 lid 1, tweede zin, geldt niet voor een Consument.

3.    Inside Interieurbouw is steeds gerechtigd te factureren naar de stand van het Werk.

4.    Ongeacht de factuurdatum dienen voorafgaand aan de oplevering álle facturen inclusief eventuele meerwerkfacturen te zijn voldaan.

5.    Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag waarbij een gedeelte van een maand steeds geldt als een hele maand. Dit artikel geldt niet voor een Consument.

6.    Indien Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het gebruikelijke incassotarief, met dien verstande dat deze kosten zullen worden geacht per factuur tenminste 15% van het te vorderen bedrag doch minimaal € 150,- te bedragen.

7.    Indien Opdrachtgever zijn verplichting niet, niet volledig of niet tijdig nakomt zal Opdrachtgever op eerste verzoek van Inside Interieurbouw zonder voorbehoud medewerking verlenen aan het vestigen van zekerheidsrechten (hypotheek/pandrecht) ten behoeve van Inside Interieurbouw op het Werk. Voor zover noodzakelijk is Opdrachtgever ertoe gehouden om zonder nader voorbehoud een recht van opstal te vestigen op het Werk.

8.    Inside Interieurbouw is gerechtigd om in plaats van betaling in geld, betaling in goederen te vragen.   

17.  Intellectuele eigendom en auteursrechten

1.    Alle rechten van intellectueel eigendom terzake eventuele tekeningen, ontwerpen en schetsen, het Werk en terzake verstrekte zaken, berusten bij Inside Interieurbouw.

2.    Het is Opdrachtgever niet toegestaan veranderingen in het Werk aan te brengen, tenzij uit de aard van het opgeleverde anders volgt of schriftelijk anders is overeengekomen.

3.    Alle door Inside Interieurbouw eventueel verstrekte stukken, zoals ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden enz., zijn uitsluitend bestemd om door de Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Inside Interieurbouw worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.

18.  Marketing

1.    Opdrachtgever verleent Inside Interieurbouw toestemming om foto`s van het Werk en/of de werkzaamheden te maken en deze kosteloos te gebruiken voor marketingdoeleinden.

2.    Inside Interieurbouw is gerechtigd tijdens de werkzaamheden op het werkterrein reclame aan te brengen.

19.  Aansprakelijkheid en vrijwaring

1.     Inside Interieurbouw is niet aansprakelijk voor indirecte-, of immateriële schade van Opdrachtgever of derden op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door niet, niet tijdige of niet behoorlijke uitvoering van de opdracht, tenzij aantoonbaar sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Inside Interieurbouw. De bewijslast hiervoor rust bij de Opdrachtgever.

2.     Inside Interieurbouw is nooit aansprakelijk voor indirecte schade. Onder indirecte schade wordt onder meer verstaan, boetes, aanslagen, naheffingen, schade wegens gederfde omzet of winst, schade wegens bedrijfsstagnatie.

3.     Het nemen van regres op Inside Interieurbouw is niet mogelijk.

4.     Inside Interieurbouw is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Inside Interieurbouw is uit gegaan van door de Opdrachtgever of een (door de Opdrachtgever aangewezen) derde verstrekte onjuiste, onvolledige, of onvoldoende gegevens.

5.     De aansprakelijkheid van Inside Interieurbouw is verder in alle gevallen beperkt tot het factuurbedrag van de van de maand waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

6.     Vorderingen tot betaling van schadevergoeding vervallen door verloop van 1 jaar na de dag waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met de schade en de mogelijke aansprakelijkheid van Inside Interieurbouw voor die schade.

7.     De Opdrachtgever vrijwaart Inside Interieurbouw en Ingeschakelde derden tegen vorderingen van derden, die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door Inside Interieurbouw ten behoeve van de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden alsmede tegen de kosten van Inside Interieurbouw in verband met het voeren van verweer tegen dergelijke vorderingen.

8.     Lid 1, 2, 5 en lid 6 van dit artikel zijn niet van toepassing op Consumenten. In plaats daarvan geldt het volgende. In verband met het feit dat Inside Interieurbouw een eenmanszaak is en ongelimiteerde aansprakelijkheidsrisico`s niet kan dragen is haar aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekeraar in een voorkomend geval uitkeert. Inside Interieurbouw heeft een marktconforme beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een verzekerd bedrag van maximaal € 2.500.000,- per gebeurtenis met een maximum van € 5.000.000,- per jaar. 

9.     Na oplevering of, indien een onderhoudstermijn is overeengekomen, na afloop van de onderhoudstermijn, is Inside Interieurbouw niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen, tenzij:

a.    Die tekortkoming te wijten zijn aan zijn schuld of krachtens wet, rechtshandeling of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komen, en bovendien

b.    De Opdrachtgever die tekortkomingen gedurende de onderhoudsperiode redelijkerwijs niet had kunnen ontdekken.

20.  Slotbepaling

1.    Op elke overeenkomst tussen Inside Interieurbouw en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

2.    Inside Interieurbouw behoudt het recht de door de uitvoering van de Werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

3.    Naast de conform de wet bevoegde rechter, is ook de rechter van de Rechtbank Midden-Nederland locatie Utrecht bevoegd om van geschillen kennis te nemen.

4.    Op elke overeenkomst tussen Inside Interieurbouw en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

5.    Inside Interieurbouw is bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen. De door Inside Interieurbouw gewijzigde algemene voorwaarden gelden jegens Opdrachtgever vanaf dertig (30) dagen nadat deze schriftelijk van de wijziging op de hoogte is gesteld, tenzij Opdrachtgever binnen die termijn schriftelijk aan Inside Interieurbouw te kennen geeft tegen de wijziging bezwaar te maken. In het laatstbedoelde geval is Opdrachtgever bevoegd de Overeenkomst op te zeggen tegen het moment waarop de gewijzigde algemene voorwaarden op de Overeenkomst van toepassing zouden worden, doch uitsluitend indien de wijziging een wezenlijke verzwaring van de voor Opdrachtgever uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen inhoudt. De opzegging dient schriftelijk te geschieden.

Offerte

Aanvragen